De windkracht 5 die voor vandaag voorspeld was, kwam niet. In plaats daarvan ging de wind in kracht heen en weer. De wedstrijdcommissie had veiligheidshalve gekozen voor een sleepstart van de wal. Als snel werd zichtbaar dat er een hiaat was gekomen in de grote sliert van skûtsjes. Het skûtsje van Drachten gooide het touw los, na schade aan de zwaard pen. Dus werd de start afgebroken, waarna zo’n drie kwartier later de tweede start plaatsvond.
De als nr. 2 vertrokken Grou pakte de als eerste vertrokken Sùdwesthoek en rondde als eerste de ton. Heerenveen rukte op van een zesde plaats naar een derde.
In het nauwe en ondiepe vaarwater van Earnewâld was het hard werken voor de peilers. Een autoband en de wal moesten soms gebruikt worden om een skûtsje af te remmen of een botsing te voorkomen.
Lange tijd was het stuivertje wisselen tussen de skûtsjes van Grou en Heerenveen. Uiteindelijk trok Heerenveen aan het langste eind. Even was er nog de spanning of Eernewoude het protest tegen Heerenveen zou doorzetten, maar vlak voor de finish werd de rode vlag uit het want gehaald. Een luid gejuich ging dan ook op bij schipper en bemanning , toen het Heerenveense skûtsje afgeschoten werd.
Prachtig om te zien deze dag was de manier waarop Lemmer gaandeweg de wedstrijd naar voren wist te komen. Vanaf startnummer 12 schoof die steeds verder een plekje naar voren om uiteindelijk als tweede te eindigen.
De uitslag van de wedstrijd bij Earnewâld
Nummer | Skûtsje | Punten |
1 | Heerenveen | 0,9 |
2 | Lemmer | 2 |
3 | Earnewâld | 3 |
4 | Grou | 4 |
5 | Leeuwarden | 5 |
6 | Stavoren | 6 |
7 | Langweer | 7 |
8 | Huizum | 8 |
9 | Joure | 9 |
10 | Sneek | 10 |
11 | Woudsend | 11 |
12 | Drachten | 12 |
13 | Akkrum | 13 |
14 | d’Halve Maen | 14 |